De ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew komt 3 keer zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen en begint meestal tussen 15-35 jaar. Het blijkt dat 2 op de 1000 deze ziekte hebben. Wat is de ziekte van Bechterew, en wat zijn de eerste symptomen?

Wat is de ziekte van Bechterew?

De ziekte van Bechterew is een vorm van ontstekingsreuma, waarbij de gewrichten in de bekken en wervelkolom verstijven. Maar ook kunnen de gewrichten in je borstbeen en in je armen of benen aangetast worden. De ontstekingen gaan over, maar de eventuele beschadigingen, in bijvoorbeeld de wervelkolom zorgen ervoor dat de rug minder flexibel wordt.

Oorzaak van de ziekte van Bechterew

Waardoor iemand deze ziekte krijgt, is (nog) onduidelijk. Het lijkt erop dat een aantal verschillende factoren een rol spelen. Gezien het feit dat de aandoening vaak bij meerdere mensen in één familie, neemt men aan dat erfelijkheid in ieder geval een rol speelt.

Daarnaast komt de aandoening opvallend vaak voor bij mensen die ook een chronische darmaandoening hebben, zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. De natuurlijke afweer van het lichaam richt zich eerst op die infectie, maar kan zich nadat die infecties voorbij zijn, vervolgens tegen het eigen lichaam richten.

Symptomen van de ziekte van Bechterew

In het begin heeft iemand vooral last van pijn en stijfheid. Dit wordt meestal ervaren in de lage onderrug. Vaak zijn de klachten in de ochtend, en nadat iemand lang in dezelfde houding heeft gezeten erger. De pijn wordt minder door te bewegen en verergert door rust. Patiënten met de ziekte van Bechterew zijn ook vaak moe. In een latere fase kunnen ook de ogen, hart en andere organen ontstoken raken.

Diarree kan ook een symptoom zijn, wanneer de persoon ontstekingen heeft aan het darmslijmvlies. Een enkele keer is een peesaanhechting ontstoken. In veel gevallen is dat de achillespees. Bij 5 tot 10% van de mensen met deze aandoening ontstaat psoriasis. Psoriasis is een huidziekte, die vaak herkenbare schilferige plekken op de huid veroorzaakt.

De klachten zijn niet altijd even erg aanwezig.

Diagnose van de ziekte van Bechterew

Om vast te kunnen stellen dat iemand de ziekte van Bechterew heeft, zal een reumatoloog een lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek uitvoeren. Wanneer de ziekte in een later stadium is, dan kunnen eventuele beschadigde gewrichten op röntgenfoto’s te zien zijn.

Behandeling van de ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew zelf is niet te genezen. De behandeling is dan ook gericht op het afremmen van de ziekte, zodat iemand nog zo goed mogelijk kan blijven functioneren. De behandeling kan bestaan uit:

• Medicijnen
    De reumatoloog kan pijnstillers en/of ontstekingsremmers voorschrijven. In de meeste gevallen is dat in de vorm van een pil, maar sommige ontstekingsremmers kunnen ook direct in het ontstoken gewricht worden ingespoten. Vaak is het zo dat deze medicijnen lange tijd gebruikt moeten worden. In sommige gevallen moet iemand deze zijn of haar hele leven gebruiken.
  • Biologicals
    Er bestaat een nieuwe groep medicijnen die de gevolgen van deze ziekte bestrijden. Deze bestaan niet uit chemische stoffen, maar uit biologische stoffen. De Engelse naam voor deze medicijnen is: Biologicals. Deze biologicals beïnvloeden lichaamseigen stoffen van het afweersysteem en remmen op die manier de ontstekingen.
  • Oefeningen
    Het in beweging blijven is één van de belangrijkste onderdelen van de behandeling van deze ziekte. Door te blijven bewegen en gericht te oefenen, houdt iemand zijn of haar bewegelijkheid, spierkracht en conditie. Een fysiotherapeut kan een goede houding aanleren. Omdat in een later stadium de wervelkolom verstijft, is het goed om nu al te werken aan dat die wervelkolom in een goede houding gebracht wordt.
  • Verder is wandelen en zwemmen een hele goede sport. Vooral zwemmen is goed om soepele spieren en gewrichten te houden. Ook in periodes dat de ziekte niet actief is, is het goed om dagelijks voldoende beweging te nemen.

Adviezen bij de ziekte van Bechterew

Blijven bewegen is van groot belang, maar zorg wel voor de juiste balans tussen in beweging blijven en rust nemen. Omdat deze ziekte een grillig verloop heeft, kan iemand de ene dag meer dan de andere dag. Daarnaast is het verstandig om te letten op:

• Vermijd overgewicht.
  • Vermijd overbelasting van de rug.
  • Verander regelmatig van houding.
  • Een warm bad of douche kan verlichting geven.
  • Wanneer je in bed ligt, lig zo plat mogelijke en wissel rugligging af met buikligging.
  • Rokers worden geadviseerd om te stoppen, omdat roken een nadelig effect heeft op het verloop.

Verloop van de ziekte van Bechterew

Ondanks het feit dat de ziekte niet is te genezen, zijn de klachten met een goede behandeling goed te beperken.

Bronnen: umcutrecht.nl, stichting-axialespa.nl en erasmusmc.nl

1 reactie

1. Anoniem 28 september 2018 at 18:30

11 jaar biologicals gebruikt en staat nu zo goed als stil. Belangrijkste stap was veranderen van baan. Deze was lichamelijk veel te zwaar