overgewicht

Zodra je het gewenste gewicht bereikt hebt, is een positieve houding zeer belangrijk om het gewicht er ook af te houden.

Permanent gewichtsverlies

Om permanent gewicht te verliezen, moet je een geleidelijk een gezondere manier van leven aannemen. Val niet terug in de ongezonde eetgewoonten die je had voordat je gewicht verloor.

Het onder controle houden van je gewicht is geen onmogelijke taak. Een goede balans tussen wat je eet en hoeveel je beweegt zal helpen om het nieuwe gewicht in stand te houden.

Hoe kan ik voorkomen dat het verloren gewicht er weer aankomt?

Houd de volgende tips in gedachten:

  • Sla geen maaltijden over. Het overslaan van maaltijden kan je metabolisme vertragen. Het kan er ook voor zorgen dat je later op de dag te veel gaat eten.
  • Weeg jezelf een keer per week. De controle van je gewicht zal helpen gewichtstoename te voorkomen doordat je bewust bent van wat je weegt. Je zult namelijk niet altijd een verschil merken in hoe je kleding zit. Het is dan ook aan te raden om een dagboek bij te houden. Schrijf hierin alles op wat je eet en drinkt. Wees eerlijk en nauwkeurig, anders is het dagboek niet behulpzaam. Het dagboek zal je helpen te realiseren wanneer je vaker dan wenselijk calorierijk voedsel eet. Schrijf ook op wanneer je sport en hoe lang, hierdoor kun je trends waarnemen in je eet- en leefpatroon. Kom je bijvoorbeeld aan omdat je hetzelfde voedsel eet, maar gestopt bent met sporten?
  • Eet gevarieerd, zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.
  • Kies voor volle granen, fruit, groenten en magere eiwitbronnen.
  • Zorg dat je voldoende beweging hebt op een dag. Fysieke activiteit is een van de belangrijkste aspecten van het behouden van een gezond gewicht, dus doe je best om elke dag actief te zijn.

Bron: WebMD

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test