Is een longontsteking besmettelijk?

Word je na een verkoudheid niet beter, maar juist zieker? Dan heb je misschien wel een longontsteking. Hoe krijg je eigenlijk een longontsteking? Is het besmettelijk of toch niet?

Wat is longontsteking?

Een longontsteking, wordt in de medische wereld een pneumonie genoemd. Hierbij zijn de longblaasjes, die diep in de longen zitten, en de kleine vertakkingen ontstoken. Wanneer je inademt, gaat de lucht via je neus of mond naar de luchtpijp. Vervolgens gaat deze verder via de kleine vertakkingen (de bronchiën) naar de longblaasjes, die zuurstof in je lichaam opnemen. Terwijl het lichaam probeert de oorzaak van de ontsteking op te ruimen, ontstaat er slijm. Door de ontsteking en het slijm kunnen de longblaasjes minder goed zuurstof opnemen. Een longontsteking kan licht of zwaar zijn. Dit is afhankelijk van de grootte van de ontsteking. Zowel één als beide longen kunnen ontstoken zijn. Wanneer beide longen ontstoken zijn, spreken we van een dubbele longontsteking.

Oorzaak van longontsteking

Bijna altijd is een bacterie de oorzaak van een longontsteking. Maar het kan ook veroorzaakt worden door een virus, schimmel of parasiet. Vaak is de exacte oorzaak niet te achterhalen. De bacterie komt het lichaam binnen via het ademhalen. Op het moment dat je afweer minder goed is, dan kan deze voor een ontsteking van de longblaasjes en het weefsel eromheen zorgen. Het gevolg is een longontsteking.

De meest voorkomende verwekker van een longontsteking is de bacterie Streptococcus pneumoniae. Virussen die longontsteking veroorzaken zijn het griepvirus, het waterpokkenvirus en SARS-virussen.

In zeer zeldzame gevallen kan de bacterie Legionella pneumophila de oorzaak zijn. Legionella, ofwel de veteranenziekte, wordt verspreid via water. Je kunt het krijgen door het inademen van besmette waterdeeltjes. Longontsteking is een van de symptomen van legionella.

De bacterie Coxiella burnettii is de veroorzaker van de Q-koorts. In bepaalde gevallen kan deze ziekte een longontsteking veroorzaken. De symptomen zijn dan een hoge koorts, hevige hoofdpijn en ontstoken neusslijmvlies.

Risicofactoren

Verschillende dingen vergroten de kans op een longontsteking:

• Lage weerstand.
  • Mensen jonger dan 10 en ouder dan 55 jaar.
  • Een blijvende longziekte zoals astma, COPD en bronchiëctasieën.
  • Rokers hebben een 4 keer zo grote kans.
  • Luchtvervuiling.
  • Diabetes.
  • Hartproblemen.
  • Ondervoeding.
  • Verslikken.
  • Verlamming of bewusteloosheid.
  • Slikstoornissen, bijvoorbeeld bij een spierziekte of na een beroerte.

Symptomen van een longontsteking

Klachten die bij een longontsteking kunnen horen zijn:

• Heel veel hoesten waarbij je veel slijm ophoest. Dit slijm kan gekleurd of schuimig zijn.
  • Versnelde, pijnlijke ademhaling, die bovendien oppervlakkig wordt.
  • Spierpijn en pijn op de longen.
  • Keel- en hoofdpijn.
  • Koorts, waardoor je gaat transpireren en koude rillingen krijgt.
  • Oververmoeid.
  • Verminderde eetlust.
  • Algeheel gevoel van ziek zijn.
  • Bij een kind zie je vaak dat ze tijdens de ademhaling de neusvleugels extra ver openen om genoeg lucht te krijgen.

Het is niet ongewoon dat je als gevolg van het vele hoesten pijn krijgt in de spieren op de borst en rug. Wanneer je deze klachten herkent, ga dan zo snel mogelijk naar je huisarts toe.

Is een longontsteking besmettelijk?

Een longontsteking kan besmettelijk zijn. Zeker wanneer de veroorzaker een virus is. Echter, in de meeste gevallen zijn bacteriën de veroorzakers van een longontsteking. Hierdoor is een longontsteking in de meeste gevallen minder besmettelijk.

Het is lastig om te voorkomen dat je met een bacterie in aanraking komt. De kans op longontsteking wordt wel verkleind door uit de buurt te blijven van iemand die hoest, verkouden is of griep heeft. Een longontsteking is besmettelijk zo lang iemand hoest.

Behandeling van een longontsteking

Wanneer de huisarts de diagnose longontsteking heeft gesteld, zal hij je vertellen of dat het een lichte- of een ernstige longontsteking is. Wanneer het een lichte longontsteking betreft dan schrijft je huisarts antibiotica voor. Let dan wel op dat je de kuur helemaal afmaakt. Bacteriën kunnen namelijk ongevoelig worden voor antibiotica (resistentie), waardoor de kuur niet meer werkt. Dit kun je voorkomen door de antibioticakuur helemaal af te maken, ook voel je jezelf alweer beter.  Als de antibioticakuur onvoldoende werkt, krijgt je soms een andere vorm voorgeschreven. Wanneer je erge last hebt van koorts en pijn, dan kun je een pijnstiller innemen zoals paracetamol.

Wanneer er sprake is van een ernstige longontsteking, is een opname in het ziekenhuis nodig. Hier krijg je namelijk antibiotica via een infuus, zodat het snel in het bloed komt en eerder werkt. Vaak krijg je daarnaast tijdelijk ook extra zuurstof. Je krijgt ook fysiotherapie om de ademhaling en het hoesten te stimuleren. Slijm ophoesten is belangrijk omdat het afvalstoffen uit je longen wegvoert.Na een longontsteking kan het even duren voordat je weer de oude bent. Je kunt je nog moe blijven voelen en ook het hoesten kan nog een tijdje blijven. Hoe lang het herstel duurt, is afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de ontsteking.

Bronnen: Longfonds.nl

1. Anoniem 20 februari 2018 at 18:20

Erg goed en duidelijk. Dank. Eigen huisarts ontkende echter na onderzoek longontsteking en gaf geen anti-biotica. Ik ben 76 en heb astma, ben 6 weken erg ziek geweest. Nu hersteld van de ontsteking, wel nog erg moe maar ga langzaam vooruit. Hoe krijg je in hemelsnaam een jonge vrl. huisarts zover dat ze je serieus neemt en wel antibio geeft

• Anoniem 4 maart 2018 at 19:19

Verander van huisarts

2. Anoniem 3 maart 2018 at 19:52

Dat heeft niets met de leeftijd of de sekse van een huisarts te maken. Helaas zitten huisartsen er ook wel eens naast. Wel vervelend dat U zo lang ziek bent geweest en dat herstel zolang duurt.

• Anoniem 4 juli 2018 at 07:35

Anoniem ik heb zelf ook astma en heb al heel Vaak in het ziekenhuis gelegen voor een longontsteking ,dus zorg dat je huisarts in goed kontakt staat met je Longarts,dan zal ze heel zorgzaam zijn voor jou,en zo niet ga gauw naar een andere Dokter toe. Succes ermee .

3. Anoniem 11 maart 2018 at 09:06

Ik ben al drie maanden erg aan het hoesten met slijm opgeven en heel erg hoofdverkouden( o.a. dicht oor ). Nu is er een lichte longontsteking vastgesteld door longfoto maar ontstekingswaardes in bloed zijn licht verhoogd ( ( 16 ). Advies huisarts: geen anti
    Antibiotica want te weinig ontsteking. Zou anti biotica echt niet kunnen helpen en is die waarde van 16 zo absoluut

• John 11 maart 2018 at 10:16