Krentenbaard, een besmettelijke aandoening

Deze aandoening komt veelal bij kinderen voor, maar ook volwassenen kunnen krentenbaard krijgen. Wanneer je op volwassen leeftijd krentenbaard krijgt, dan kun je daar veel last van hebben.

Wat is krentenbaard?

Krentenbaard, ook wel impetigo genoemd, is een besmettelijke aandoening van de huid die veroorzaakt wordt door een stafylokok- of streptokokbacterie. De veel voorkomende infectie komt meestal voor in het gezicht en dan rond de neus of mond, vandaar de naam krentenbaard. Deze aandoening komt vooral bij kinderen voor, maar kan ook bij volwassenen ontstaan.

Twee soorten

1. Impetigo crustosa
    Deze vorm komt het meeste voor en is te herkennen aan de bruingele of goudgele korsten op een rode ondergrond.  Het komt veel voor in het gezicht en dan vooral rondom de mond. Maar het kan ook op de handen voorkomen. De eerste symptomen zijn bultjes, later blaasjes en dan uiteindelijk puskoppen die openbarsten, waarna er korstjes ontstaan. Dit alles kan enorm jeuken of zelfs pijn doen.
  2. Impetigo bullosa
    Deze vorm wordt uitsluitend veroorzaakt door stafylokokken. De symptomen hier zijn grote blaren die makkelijk kapotgaan. Het vocht van de blaar is in eerste instantie helder, later verandert dat en wordt het troebel en geel. Later ontstaan er schaafwondjes die vochtig zijn met restjes van het blaardak. De huidafwijkingen breiden zich snel uit. Bij baby’s komen de symptomen voor in het luiergebied, oksels en rondom de navel.

Het kan zijn dat de infectie zich uitbreidt, waarbij grotere delen van de huid loslaten. Dit wordt het staphylococcal scalded skin syndrome genoemd. Wanneer dit het geval is, dan is een ziekenhuisopname noodzakelijk om overmatig vochtverlies en shock te voorkomen.

Mogelijke symptomen

• Er ontstaan groepjes rode bultjes of vlekjes, vooral bij de neusgaten en de mond. Soms komen ze ook op andere plekken voor maar dan zijn de plekken groter.
  • De ontsteking begint soms op een plaats waar al een wondje zit.
  • De bultjes worden blaasjes waar gelig vocht in zit.
  • Wanneer de blaasjes opengaan, worden het natte plekjes met gele korstjes.
  • De plekken met blaasjes en korstjes kunnen snel uitbreiden.
  • De huid kan pijnlijk zijn en jeuken.
  • Bij uitgebreide impetigo kunnen een temperatuurverhoging en opgezette lymfeklieren in de hals voorkomen.

Na besmetting duurt het ongeveer 4 tot 14 dagen voordat er verschijnselen optreden.

Oorzaak

De bacteriën stafylokokken, en in sommige gevallen streptokokken, kunnen deze ziekte veroorzaken. Beiden komen veel voor op onze huid. Heel veel mensen dragen deze bacterie bij zich zonder dat zij zelf klachten krijgen.  De bacterie zit dan in de neus en keel. Wanneer iemand dan bijvoorbeeld hoest, niest of gewoon praat komen er kleine druppeltjes met de bacterie in de lucht. Vervolgens kunnen anderen deze druppeltjes inademen en besmet raken.

Omdat het vocht dat in de blaasjes zit erg besmettelijk is, kun je door aan de plekken te zitten jezelf ook op andere plekken besmetten. Maar het kan ook worden overgebracht via speelgoed of andere spullen.

Wie kan krentenbaard krijgen?

In principe kan iedereen krentenbaard krijgen, maar meestal komt het voor bij jonge kinderen. Maar de kans op krentenbaard is wel groter wanneer de huid al beschadigd is door bijvoorbeeld: een muggenbeet, eczeem, waterpokken of schaafwondjes.

Behandeling

Krentenbaard is goed te behandelen, dus wanneer je vermoedt dat je of je kind krentenbaard heeft, ga dan even langs de huisarts. Deze zal dan kijken of er ook daadwerkelijk sprake is van krentenbaard. Wanneer de krentenbaard beperkt blijft tot enkele plekjes, zal de huisarts een antibioticazalf voorschrijven. Wanneer dit niet helpt, of er is sprake van een uitgebreide vorm van krentenbaard, dan kan er ook een antibioticakuur gegeven worden. Met de juiste behandeling geneest krentenbaard snel en zonder littekens. De plekjes zijn niet meer besmettelijk wanneer de blaasjes opgedroogd of ingedroogd zijn.

Wat kunt je zelf doen?

Om verdere verspreiding te voorkomen, is het verstandig om bij blaasjes het wondje niet aan te raken. Wanneer er toch contact is geweest met het vocht uit het wondje, dan is het verstandig om je handen goed te wassen. Wanneer er wat vocht op speelgoed is gekomen dan moet je deze goed schoon maken, daarna kan er weer mee gespeeld worden.

Let goed op wanneer je moet niezen of hoesten. Het is aan te raden om een papieren zakdoek te gebruiken en deze na gebruik gelijk weg te gooien. Vervolgens is het advies om je handen te wassen.  Daarnaast is het verstandig om je nagels kort te houden en om de plekken niet met pleisters af te plakken. Dat kan de plekken juist groter maken. Probeer de plekken zoveel mogelijk te bedekken met kleding. Dat ziet er minder erg uit en kinderen krabben dan minder.

Bronnen: RIVM.nl en ggdbzo.nl