Kun je een oorontsteking voorkomen?

Wanneer iemand oorpijn heeft, dan is er vaak sprake van een ontsteking in of bij het oor. Een oorontsteking kan zeer hevige pijn veroorzaken. Hoe kunnen je een oorontsteking voorkomen?

Oorontsteking

Bij een oorontsteking wordt er onderscheid gemaakt tussen een gehoorgangontsteking en een middenoorontsteking. Een gehoorgangontsteking komt meestal voor bij volwassenen. Bij baby’s en kinderen is er meestal sprake van een middenoorontsteking. Een oorontsteking komt sowieso vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen.

Gehoorgangontsteking

Dit is een ontsteking van de huid van de gehoorgang. Deze ontsteking zit aan de buitenkant van het trommelvlies in de gehoorgang. Deze loopt van de buitenkant van het oor helemaal naar het trommelvlies. Een gehoorgangontsteking wordt ook wel “zwemmersoor” of otitis externa genoemd.

De belangrijkste symptomen zijn:

• Jeuk in het oor.
  • Irritatie van de gehoorgang.
  • Vocht en bloed in het oor kanaal.
  • Korstjes en schilferigheid in de gehoorgang.
  • Roodheid, zwelling en/of vernauwing van de ingang van het oor.
  • Milde oorpijn.

Oorzaken
Deze aandoening ontstaat vaak door verschillende factoren. Meestal is een bacterie de oorzaak, waarbij het menselijk handelen ervoor zorgt dat de bacteriën hun gang kunnen gaan. Ook een schimmelinfectie kan de oorzaak van een oorontsteking zijn. Factoren waardoor bacteriën en schimmels hun gang kunnen gaan zijn:

• Zwemmen en baden
    Hierbij is de vochtigheidsgraad in de gehoorgang verhoogd en wordt deze minder zuur. Hierdoor wordt de kans op een ontsteking groter. Dit is ook de reden waarom een gehoorgangontsteking ook wel “zwemmersoor” wordt genoemd.
  • Oordopjes en koptelefoontjes
    Het regelmatig dragen van oordopjes of een koptelefoon, is niet goed voor het oor. Het oor kan dan niet voldoende luchten waardoor er een warme en klamme plek in de gehoorgang ontstaat waar bacteriën flink kunnen gaan huishouden.
  • Wattenstaafjes
    Het gebruik van wattenstaafjes is funest voor de bescherming van het oor. Wattenstaafjes drukken het oorsmeer verder het oor in. Hierdoor kan de huid beschadigd raken, maar ook kun je een blokkade van oorsmeer veroorzaken. Beide kan een gehoorgangontsteking veroorzaken.
  • Allergieën
    Ook allergieën kunnen deze vorm van een oorontsteking doen ontstaan, net zoals bepaalde douchegel, shampoos en haarlak. Deze kunnen een irritatie in het oor veroorzaken.
  • Haargroei in het oor
    Naarmate er meer haren in de buitenste deel van de gehoorgang zijn, des te groter is de kans op een ontsteking als gevolg van een verstoring van het normale transportmechanisme van het oorsmeer.

Middenoorontsteking

De meest voorkomende vorm van oorontsteking is een middenoorontsteking (otitis media). Hierbij is het oor achter het trommelvlies ontstoken. Het middenoor is via de buis van Eustachius verbonden met de neus-keelholte. Deze ontsteking ontstaat bijna altijd door problemen met de Eustachiusbuis.

De belangrijkste symptomen zijn:

• Hevige tot extreme oorpijn.
  • Oorsuizen.
  • Slechter gehoor aan het aangedane oor.
  • Hoge koorts.
  • Keelpijn, hoesten en snotteren.
  • Algeheel ziek gevoel.
  • Vol gevoel in het oor hebben.
  • Loopoor.
  • Trekken of wrijven aan het aangedane oor.
  • Braken en maag- en darmklachten bij een fikse middenoorontsteking.

Oorzaken
Een middenoorontsteking begint vaak met een gewone verkoudheid. In de meeste gevallen wordt de ontsteking veroorzaakt door bacteriën. Het is onduidelijk of virussen een middenoorontsteking kunnen teweegbrengen. Men denkt wel dat virussen het middenoor gevoeliger maken voor de bacteriën.

Als gevolg van de verkoudheid, kan de buis van Eustachius verstopt raken. Hierdoor kan de aan- en afvoer niet goed worden uitgevoerd. De druk in het middenoor stijgt, waardoor het trommelvlies bol komt te staan. Dit veroorzaakt de oorpijn.

Deze vorm van een oorontsteking komt vaak voor bij kinderen onder de 5 jaar. Kinderen ouder dan 5 jaar en volwassenen, krijgen meestal geen middenoorontsteking, maar een gehoorgangontsteking.

Oorontsteking voorkomen

Oorontsteking voorkomen, kan je heel veel pijn besparen. Een ontsteking van de oren, en dan met name gehoorgangontsteking, ontstaat vaak doordat het oorsmeer niet meer de optimale werking heeft.  De juiste zuurtegraad is belangrijk, waardoor met name bij bezoekjes aan het zwembad het oorsmeer minder bescherming biedt. Dus:

• Laat na het zwemmen of douchen het water uit de gehoorgang lopen door het hoofd scheef te houden en te schudden.
  • Voorzichtig uitdrogen met een tissue mag ook.
  • Wanneer de ontsteking steeds na het zwemmen ontstaat, gebruik dan een watje met vaseline, een badmuts of oordopjes om je gehoorgang te beschermen.
  • Wanneer je merkt dat bepaalde producten je huid irriteren, vermijd deze dan.
  • Mensen die vaak klachten van gehoorgangontsteking hebben bij het gebruik van een hoortoestel, kunnen bij de audicien laten controleren of het oorstukje goed past.

Een andere oorzaak zijn wattenstaafjes en het met de vingers peuteren in de oren. Het gebruik van wattenstaafjes, of de vingers, zorgt ervoor dat het oorsmeer verder het oor ingedrukt wordt. Het gevolg is dat er blokkades kunnen ontstaan, of kleine wondjes op de plekken waar het oorsmeer samen komt. Hierdoor ontstaat er een opeenstapeling van bacteriën, die gemakkelijk een oorontsteking kunnen veroorzaken. Wil je een oorontsteking voorkomen, gebruik dan geen wattenstaafje in je oor. Die zijn enkel bedoelt om je oorschelp schoon te maken.  Wanneer je oor vol smeer zit, druppel dan wat olijfolie in je oor. Dit helpt echt.

Bronnen: oorontsteking.info en kno.nl

1. Anoniem 9 april 2018 at 06:39

ik mis wat te doen als je het hebt

• John 9 april 2018 at 07:53

Met een oorontsteking ga je in de regel naar de huisarts.

2. Anoniem 15 april 2018 at 09:11

Ik loop nu met een oor ontsteking, ik heb nog nooit zoveel pijn ervaren als dit. Gruwelijk echt…Hoop dat het vlug minder wordt..

3. Anoniem 16 augustus 2018 at 16:59

Waarschijnlijk komt mijn oorontsteking door mijn gehoorapparaat. Wat meer reinigen denk ik.

4. Anoniem 28 augustus 2018 at 01:30

ik maak dit elk jaar mee en geloof me je wilt deze pijn echt niet hebben het laat je dagen niet slapen