Iedere vrouw heeft er wel eens last van gevoelige borsten, wanneer is het ernstig en wanneer is het onschuldig?

Ongesteldheid
Net voordat je ongesteld wordt maakt het lichaam meer oestrogeen aan en daardoor kunnen de borsten wat gevoeliger en meer opgezwollen zijn. En we weten ook allemaal dat dit soms al tijdens de menstruatie of anders snel na de menstruatie verdwijnt. Vrouwen die de pil slikken hebben hier minder last van.

Spierpijn
Wanneer u voor de eerste keer de borstspieren intensief gebruikt of intensiever dan normaal gebruikt dan is de pijn in uw borsten waarschijnlijk te wijten aan de spieren die onder het borstweefsel liggen. Dit moet dan na enkele dagen verminderen c.q. verdwijnen. Het kan ook zo zijn dat de spieren ietwat verrekt zijn. Indien de pijn niet weggaat en fel is dan is het aan te raden om even lang uw huisarts te gaan.

Beha
Borsten zijn bijzonder gebaat bij een goede (sport)beha. Of de pasvorm van de beha is niet goed waardoor de bandjes te strak kunnen zitten of de cupmaat is te klein waardoor de (eventuele) beugel in de borst zelf kan drukken. Het gevolg aan het einde van de dag is dat de borsten waarschijnlijk flink gevoelig zijn. En wanneer u met het sporten een beha aan heeft welke te weinig steun geeft ook dan kunnen de borsten hierdoor pijnlijk aanvoelen.

Mastopathie
Bij sommige vrouwen kunnen er knobbeltjes en of onregelmatigheden in het borstweefsel ontstaan. De medische term hiervoor is Mastopathie. Vaak gaat mastopathie samen met pijn in de borsten omdat er vaak cystes ontstaan die gevuld zijn met vloeistof. De pijn net voor en tijdens de menstruatie op zijn sterkst. Maar ook na deze periode verdwijnt de pijn of wordt deze minder. Hebt u tijdens het controleren een knobbeltje in de borst gevoeld dan is altijd aan te raden om langs uw huisarts te gaan om er zeker van te zijn dat het knobbeltje goedaardig is.

Cafeïne
Natuurlijk kan noch koffie nog thee voor directe pijn zorgen, maar er zijn verschillende studies waaruit blijkt dat het innemen van minder tot geen cafeïne en/of theïne de pijn kan verlichten. Vrouwen die erg veel last hebben van pijnlijke borsten wordt dan ook aangeraden om te matigen met het drinken van koffie. Proberen kan altijd!