Schimmelnagels, wat kun je er nu echt aan doen?

Schimmelnagels zijn in veel gevallen ontsierend en in sommige gevallen zelfs pijnlijk. Wat is de oorzaak van deze infectie? Welke behandeling is nu echt effectief?

Wat zijn schimmelnagels?

Een schimmelnagel is een nagel die geïnfecteerd is met een schimmel. We hebben allemaal op onze huid schimmels. Echter, wanneer de schimmel de huid of nagel binnendringt en verspreidt, dan ontstaat er een schimmelnagel. Schimmelnagels worden ook wel kalknagels genoemd. De medische term is onychomycose. Een schimmelinfectie kan zowel aan de nagels van de voeten als die van de handen optreden.

Oorzaak van schimmelnagels

We hebben allemaal schimmels op de huid, en schimmels zijn overal in onze omgeving. Maar dankzij een goedwerkend afweersysteem dringen bij de meeste mensen de schimmels de huid niet binnen. Een schimmelnagel wordt veroorzaakt door dermatofyten. Dit zijn dezelfde schimmels die zwemmerseczeem kunnen veroorzaken. Dermatofyten zijn vooral te vinden in omgevingen waar het warm en vochtig is. Denk hierbij aan een badkamer, douche, sauna, zwembad en kleedkamer.

Normaliter zorgt ons afweersysteem ervoor dat de schimmel niet binnendringt. Waardoor kan de schimmel dan wel binnendringen?

• Door een verminderde weerstand.
  • Beschadigde nagels.
  • Suikerziekte (diabetes mellitus).
  • Gebruik van kunstnagels.
  • Verstoorde zuurgraad in het lichaam.

Schimmelinfecties worden gemakkelijk overgedragen op andere personen. Douche- en badruimtes (ook thuis) zijn mogelijke (her)besmettingsbronnen. Maar je kunt ook jezelf besmetten. Wanneer je ziet dat je een schimmelnagel hebt, loop daar dan niet mee door. De andere nagels kunnen dan ook geïnfecteerd raken. In de meeste gevallen begint de aandoening bij de grote teen.

Symptomen van schimmelnagels

De symptomen zijn per fase verschillend. In het begin kunnen de nagelranden licht verkleuren tot een gele kleur. Daarnaast kunnen er ook kleine vlekjes op de nagel ontstaan. Wanneer je de nagel niet behandeld, dan wordt de nagel wit gelig tot gelig bruin van kleur. De schimmelnagel wordt brokkelig en er het is mogelijk dat er kleine stukjes afbreken. Door ophoping van de schimmels onder de nagel wordt die omhooggeduwd, waardoor de nagel dikker lijkt. Echter, de infectie breekt de nagel af en wordt juist dunner. In een vergevorderd stadium is de nagel geheel verkleurd, dik en brokkelig. Soms laat hij gedeeltelijk of helemaal los. Dit is niet alleen hinderlijk, maar het kan ook veel pijn doen.

Behandeling van schimmelnagels

Een schimmelnagel is vaak lastig te behandelen, omdat de schimmel in de meeste gevallen onder de nagel zit. Hierdoor is de schimmel lastig bereikbaar voor medicamenten. Keratine, een belangrijke bouwstof van onze nagels, is vrijwel ondoordringbaar voor de meeste medicamenten. Vaak zijn die medicamenten in de vorm van een crème of een zalf verkrijgbaar. Daarom is het verstandig om de schimmel zowel van inwendig als uitwendig aan te pakken.

• Inwendige medicamenten
    Medicamenten die de schimmel van binnenuit bewerken geven in de meeste gevallen goede resultaten. Echter, deze zijn alleen op recept via de huisarts krijgen. Je krijgt dan een kuur voorgeschreven die minstens drie maanden duurt. Een kuur duurt dus in de meeste gevallen 3 maanden, maar soms kan een behandeling wel 6 maanden duren voordat er een bevredigend resultaat wordt bereikt.
  • Uitwendige medicamenten
    Het is mogelijk om een schimmelmiddel voor uitwendige behandeling gewoon bij de drogist of apotheek kopen. Het middel kan direct worden aangebracht op je nagels. Uitwendige medicamenten zijn er in de vorm van stift, tinctuur en olie. Helaas bestaat er tot nu toe nog geen uitwendig middel die de schimmelnagel helemaal kan genezen.
  • Laserbehandeling bij schimmelnagels
    Om schimmelnagels te bestrijden kan ook een laserbehandeling worden ingezet. Hierbij zorgt de laser ervoor dat de schimmel door verhitting wordt gedood. Het effect is pas zichtbaar na 3 tot 6 maanden. Een laserbehandeling kan bij: een dermatoloog, huidtherapeut, podotherapeut of medisch pedicure plaatsvinden.

Schimmelnagels en diabetes

Mensen met diabetes moeten extra op hun voeten en nagels letten. Een veelvoorkomend probleem bij diabetes zijn schimmelinfecties. Diabetici zijn namelijk extra gevoelig voor deze infecties. Dit heeft te maken met een verslechterde doorbloeding en dat de zenuwbanen beschadigd kunnen raken. Het gevolg daarvan kan zijn dat iemand minder gevoel in je voeten heeft, waardoor een wondje niet altijd wordt opgemerkt. Daarom is het advies om de voeten goed te bekijken en voorzichtig te zijn met het knippen van de teennagels.

Voorkomen van schimmelnagels

Veel mensen associëren schimmelnagels met een slechte hygiëne. Echter, schimmels vinden een huid die vaak met zeep gereinigd wordt aantrekkelijk. Dus wat kun je doen om schimmelnagels te voorkomen?

• Was je huid niet te vaak met zeep, en spoel de zeepresten goed af. Dit om de pH-waarde in balans te houden.
  • Zorg dat je je voeten zorgvuldig afdroogt. Ook tussen de tenen, want dat is een plek waar sporen van schimmels graag verblijven.
  • Gebruik een drogend poeder of talkpoeder in je schoenen en sokken, als je last hebt van zweetvoeten.
  • Draag als het kan geen panty’s, kunststof sokken en/of schoenen. Er ontstaat dan een broeierig klimaat wat erg bevorderlijk is voor schimmelgroei.
  • Vermijd overmatige transpiratie. Draag als het warm is bij voorkeur luchtige, open schoeisel. Dunne sokken en kousen van katoen zijn ook aan te raden.
  • Wissel je schoenen regelmatig en laat ze tussentijds goed luchten.
  • Draag slippers in een sauna, zwembad of kleedkamer.
  • Vijl je nagels goed en deel je nagelschaartje niet met anderen.
  • Voorkom fysiek contact met mensen die een schimmelnagel hebben.

Bronnen: Huidarts en Huisarts en Wetenschap

1. Er zou een waarschuwing moeten zijn bij medicatie en voorzichtiger voorschrijven van huisartsen: Meestal komt de schimmel terug, de schade aan je afweer via de lever is aanwezig en niet te meten??, apotheker middeltjes werken niet. Wat wel enigszins werkt is huishoudazijn al dan niet met bakpoeder. afz. een ervarings-deskundige gedurende 20 jaar.

2. Ik heb schimmel-nagel aan mijn hand, niets helpt gebruik momenteel kalknagelolie, maar weinig resultaat
    wie weet raad?

3. Ik heb op bijde voeten schimmel nagels weet me geen raad
    Ik loop nu veel bij de pedicure het helpt wel iets maar ik blijf last houden

4. Tea Tree olie is een geweldig product hiervoor zeker tegen de ontsteking. Doe het dagelijks insmeren met wattenstokje.