Spierverkramping, wat kan de oorzaak zijn?

We hebben allemaal weleens een spierverkramping. Maar wanneer de krampen vaak optreden en ernstige pijn veroorzaken, dan kan dit wijzen op een onderliggende aandoening. Wat is spierverkramping, en wat kan de oorzaak zijn?

Wat is spierverkramping?

Een spierverkramping of kramp is het spontane, onwillekeurige samentrekken van de vezels van je spieren. Je hebt er geen controle over.  Je kunt onder andere last krijgen van spierkramp in je kuiten, benen, armen of tenen. Maar wanneer je last hebt van steken in de zij tijdens het hardlopen, dan kan dat ook het gevolg zijn van kramp. Kramp in je middenrif. Ook een stijve nek kan een voorbeeld van een spierverkramping zijn, net als spit.

Symptomen

Wanneer je kramp hebt, dan is de spier gespannen en voelt deze hard en strak aan. Daarnaast kan een spierverkramping erg pijnlijk zijn. Vaak is dit een scherpe pijn. Het is vaak moeilijk om het verkrampte weefsel te laten ontspannen.

Spierverkrampingen kent vele oorzaken. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

• Slechte doorbloeding
    Eén van de meest voorkomende oorzaken van een spierverkramping, is een slechte doorbloeding. Wanneer de spieren belast worden, dan is er veel energie nodig. Wanneer de doorbloeding van een spier tekortschiet, dan wordt er te weinig zuurstof aangevoerd en te weinig afvalstoffen afgevoerd. Het gevolg is dat er melkzuur ontstaat. Bij een bepaalde hoeveelheid melkzuur in het bloed, geeft dat een gevoel van vermoeidheid en spierpijn. De spier verzuurt op dat ogenblik. Op het moment dat er dan na een zware inspanning een enorme hoeveelheid melkzuur zich ophoopt, dan trekt de spier plotseling sterk samen en verstijft deze. Op dat moment ontstaat er een spierverkramping.
  • Aandoening aan de bloedvaten
    Vernauwingen in de beenslagaders (etalagebenen) ontstaan door slagaderverkalking. Door de vernauwing vermindert de bloedtoevoer naar de benen. De beenspieren krijgen minder zuurstof, en dan kan iemand een stekende pijn en kramp in de benen ervaren.
  • Langdurig aanspannen van bepaalde spiergroepen
    Deze vorm van spierkrampen, komt vaak voor bij mensen die voor een lange periode continue dezelfde handeling uitvoeren met de handen, zoals schrijven of typen. Dit wordt ook wel een beroepskramp genoemd.
  • Mineralentekort
    Normaal trekken spieren zich samen en ontspannen ze zich weer. Hiervoor zijn bepaalde stoffen nodig, zoals magnesium, kalium en calcium. Bij een tekort aan deze stoffen in het bloed, kan dit leiden tot een verstoring in het samentrekken en ontspannen van de spiervezels. Zo kunnen pijnlijke krampen ontstaan. Dit kan door je voeding komen, maar ook door het gebruik van bepaalde medicijnen.
  • Medicijnen
    Spierkrampen kunnen ook optreden als bijwerking van bepaalde geneesmiddelen. Medicijnen die spierkrampen kunnen veroorzaken zijn: plaspillen, geneesmiddel tegen Alzheimer, medicijnen tegen botontkalking, bepaalde luchtwegverwijders en statines voor cholesterol.
  • Giftige stoffen
    Sommige stoffen leiden tot spierkrampen zoals; landbouwgif, alcohol en een overmaat aan cafeïne.
  • Zwangerschap
    Tijdens de zwangerschap kun je last krijgen van kuitkrampen. Waarschijnlijk spelen hierbij meerdere factoren een rol, waaronder een verminderde doorbloeding van de benen, magnesiumtekort en dat de beenspieren extra gewicht moeten dragen.
  • Neurologische problemen
    Maar ook bepaalde neurologische problemen kunnen spierverkrampingen veroorzaken zoals ‘Restless legs’, beschadigingen aan de zenuwbanen (neuropathie), neurologische ziektes als MS en ALS en bij (erfelijke) spierziektes.

Wat kun je zelf doen?

Op het moment dat je een verkramping op voelt komen, dan kun je voorzichtig de spier proberen te strekken. In eerste instantie kan dit voor een verergering van de pijn zorgen, maar vervolgens zal deze snel afnemen. Wanneer je last hebt van nachtelijke krampen, dan zou je kunnen proberen om je je benen hoger te leggen dan je hoofd. Hierdoor stroomt het bloed beter door. Daarnaast kun je afhankelijk van de oorzaak van de spierverkramping, de volgende dingen doen:

• Het aannemen van een goede (zit-)houding.
  • Niet te strakke kleding dragen.
  • Eet meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium en calcium. Overleg met je huisarts of supplementen kunnen helpen.
  • Niet te veel te eten voor het sporten en drink voldoende.
  • Wanneer je last hebt van spierverkrampingen tijdens of na het sporten, dan is het verstandig om de tijd te nemen voor een warming-up en cooling-down.
  • Voor het slapen de spieren ontspannen.

Behandeling

Spierverkramping is vaak lastig te behandelen, maar kan behandeld worden met bepaalde medicijnen waaronder spierverslappende middelen of anti-epileptica. Wanneer naar je huisarts?Als met een week de spierverkramping niet duidelijk vermindert, is het verstandig om de hulp van een huisarts in te roepen. Verrekkingen of andere rugblessures waarbij de pijn duidelijk niet tot een paar spieren beperkt blijft, moeten altijd door de dokter beoordeeld worden.

Bronnen: encyclopedie.medicinfo.nl