Iedereen sport op een ander tijdstip. De een gaat voor dag en dauw hardlopen, terwijl de ander ’s-avonds na een lichte maaltijd naar de sportschool gaat. Maar wat is eigenlijk het beste tijdstip om te sporten?

Wie wil afvallen, kan het best ’s-ochtends gaan sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat drie kwartier sporten je minder hongerig maakt, de verbranding stimuleert van vetten en dus een goed tijdstip is wanneer je wilt afslanken. Vroeg sporten is alleen niet voor iedereen weggelegd. Zo is het lichaam vaak nog niet helemaal wakker voor een forse inspanning. De lichaamstemperatuur is laag, het hart- en longsysteem werken nog niet optimaal, de spieren zijn wat stijf en de energievoorraad is beperkt. Zorg er dan ook altijd voor dat je je van tevoren goed opwarmt.

Maar wil je sterker worden? Dan is de late namiddag of avond het perfecte tijdstip om te gaan sporten. Je hebt namelijk de meeste energie tussen 2 uur ‘s-middags en 6 uur ’s-avonds. Op dit tijdstip reageert de de productie van het hormoon testosteron het best. En wanneer je een voedzame lunch hebt gehad dan hersteld je lichaam op dit tijdstip zeer goed.

Wil je beter slapen? Dan kun je het best direct na het wakker de sportschoenen aan doen. Je slaapt sowieso beter wanneer je sport, maar door te sporten net na het wakker worden zal het slapen nog meer verbeteren. Je brein komt dan namelijk in de juiste modus terecht. Hierdoor beseffen je hersenen beter wanneer je wakker werd en wanneer je ‘s avonds moet gaan slapen. Je bloeddruk daalt ook door ‘s ochtends te sporten, dit veroorzaakt ‘s avonds een extra dip. Dit bevordert een goed slaappatroon.

Wil je je prestaties verbeteren? Dan is het tijdstip van sporten niet van belang maar wel dat het sporten iedere dag op het zelfde tijdstip moet plaatsvinden. Zorg ook voor goede leef- en eetgewoontes, voldoende slaap, leef regelmatig om het beste resultaat te krijgen.

Er is dus zowel voor ‘s morgens sporten als voor s’ middags als voor ’s-Avonds sporten iets te zeggen en het zal vooral van jou persoonlijk afhangen welk tijdstip beste is. Een veelgehoord advies is dan ook dat het beste tijdstip wordt bepaald door je persoonlijke schema en levensstijl en dat je het beste dat tijdstip kunt kiezen waarvan je weet dat je het ook kunt aanhouden en dat je de beste resultaten geeft. Kortom, het beste tijdstip is dat tijdstip dat jou het beste uitkomt en dat je staat stelt om regelmatig en serieus te trainen.

14 reacties

  1. Anoniem 3 januari 2016 at 21:44

    Ik wil beter slapen . Dus smorgens sporten. Maar mag ik smorgens wel eten voor het sporten. Want ik hoef niet af te vallen. Wil wel me conditie oppeppen.

    Beantwoorden

    • Tandor 4 januari 2016 at 00:01

      Je mag eten voor het sporten, maar dan wel niet te veel en licht verteerbaar. En liefst 2 uur voor het sporten

      Beantwoorden

  2. Anoniem 10 februari 2016 at 15:43

    Ik wil afvallen!maar slaap super slecht door mijn 1,5 jarige zoontje die smachten nog steeds niet doorslaapt! Welk tijdstip is het beste om te sporten?

    Beantwoorden

    • Tandor 10 februari 2016 at 16:05

      Je zult dan zelf een tijdstip moeten kiezen dat jou het beste uitkomt.

      Beantwoorden

  3. Anoniem 15 augustus 2016 at 15:08

    Ik wil beter slapen en afvallen, ik wil dit smorgens doen maar ik word heel moeilijk wakker , word ik dit wel gewoon en is het in begin gewoon doorbijten?

    Beantwoorden

    • Tandor 15 augustus 2016 at 18:31

      Het zal vooral een kwestie van doorbijten en gewenning zijn

      Beantwoorden

  4. Anoniem 3 maart 2017 at 10:58

    Slapen en afvallen stond volgens mij voor sochtends sporten. Ik heb het zelfde

    Beantwoorden

  5. Anoniem 5 april 2017 at 16:05

    kowed a zagbeh, hoe kan ik t best afvallen, ik ben 16 jaar en obesitas

    Beantwoorden

    • Tandor 5 april 2017 at 16:55

      Ga naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de diëtist(e). Het zal in ieder geval met een dieet en dagelijks 1 uur sporten moeten

      Beantwoorden

  6. Anoniem 27 juni 2017 at 13:39

    Ze zeggen dat je 2 uur van te voren moet eten. Maar ik rol mijn bed uit en ik ga hardlopen. Dan spreek ik over 6.00 smorgens. Hoe erg is het dat ik daarna pas eet eigenlijk?

    Beantwoorden

  7. Anoniem 16 oktober 2017 at 21:38

    Mijn gewicht zit onder de gewichtsgemiddelde van mijn leeftijd. Is het dan goed dat ik ongeveer driekwartier á 1 uur om de 2 dagen ga sporten. Of is dat slecht voor mijn gezondheid

    Beantwoorden

    • John 16 oktober 2017 at 22:10

      Als je daardoor gaat afvallen is het niet goed voor je gezondheid. Dan zul je dus je voeding moeten gaan aanpassen

      Beantwoorden

  8. Anoniem 4 februari 2018 at 23:50

    Ik wil afvallen en dus een plattere buik krijgen wanneer is het dus de beste tijdstip om te sporten?

    Beantwoorden

    • Anoniem 1 juni 2018 at 22:14

      Hoewel de tijd enigszins effect zal hebben op prestaties, maakt het eigenlijk niet zoveel uit wanneer je sport of eet, ALS je maar juist sport en eet. Wil je afvallen? Zoek uit wat je ‘maintenance calories zijn’ (hoeveel calorieen je mag eten op een dag om op gewicht te blijven) en ga daar telkens net onder zitten. Bijv: Mijn maintenance calorieen zitten op 3000 (man, 18, 1,89m) dus ik eet op een dag 2800 calorieen om af te vallen, daarbij sport ik, eet ik voldoende en rijk aan macro’s (macro’s wil zeggen> Voldoende eiwit, vet, suiker, etc.) Hierdoor val ik af = platte buik

      Beantwoorden

Darmonderzoek: bent u al aan de beurt?

Voer uw geboortejaar in en reken uit wanneer u in aanmerking komt voor het RIVM bevolkingsonderzoek.

Doe de test