Je hebt weken, maanden of misschien wel een jaar niet gerookt en dan plots sta je weer met een sigaret in je hand. Je rookt. En voor je het weet rook je in de dagen die volgen nog een paar sigaretten. Na enige tijd rook je weer elke dag. Je bent weer een roker. Hoe is het mogelijk? Je was zo blij met het niet-roken. Het ging zo goed… Hoe ontstaat een terugval? En hoe kan je de volgende keer een terugval voorkomen?

Hoe ontstaat een terugval?

Voor de meeste (ex-)rokers geldt: hoe langer gestopt met roken, hoe minder drang naar een sigaret. De lichamelijke behoefte aan nicotine is na zo’n drie weken grotendeels verdwenen. Je hebt afgeleerd om te roken op vaste momenten: een sigaret na de koffie, na het eten en alle andere steeds terugkerende rookmomenten.

In het begin van de stoppoging ben je de hele dag bezig met het niet-roken en je bent alert op moeilijke situaties. Stoppen met roken kent verschillende fases. Op een gegeven moment is het niet-roken normaal en vergeet je om alert te zijn. Vermoeidheid, spanning, heftige emoties of een situatie waarin je vroeger rookte, kunnen ervoor zorgen dat je weer zin krijgt in een sigaret. Hierdoor kan je de overtuiging van “nooit meer roken” even vergeten.

Hoe kan ik een terugval voorkomen?

Het is belangrijk om de situaties te herkennen die terugval kunnen veroorzaken. Maak voor deze situaties een zo duidelijk mogelijk plan en bepaal wat je kan doen als je sterke zin krijgt om te roken. Door stil te staan bij het moeilijke moment, na te denken over jouw redenen om te stoppen en aan dierbaren te vertellen dat je gestopt bent met roken, kan je een terugval voorkomen.

Toch gerookt na stoppen met roken?

Is het toch niet gelukt om van de sigaretten af te blijven? Jammer, maar vergeet de terugval en ga door met het stoppen! Zie de terugval als een leermoment en denk niet dat je bij één sigaret weer terug bij af bent. Stoppen met roken gaat met vallen en opstaan: vallen is niet erg, als je maar probeert om meteen weer op te staan. Uiteindelijk ga je merken dat het iedere week wat minder zwaar wordt.

Maak niet vaker een uitzondering

Let op! Het is niet verstandig om vaker een uitzondering te maken om een sigaret te pakken. Door weer een sigaret te roken maak je het jezelf weer moeilijk. Je zet de deur namelijk op een kier. Met elke sigaret die je rookt, gaat de deur verder open. Oude gewoontes worden op deze manier weer nieuw leven ingeblazen. Hoe sneller je vastberaden de deur dicht gooit, hoe minder moeite het je zal kosten om weer van de sigaret af te blijven. Ook wordt de lichamelijke afhankelijkheid weer groter. Hoe langer je rookt, hoe meer receptoren voor nicotine er in de hersenen ontstaan. Deze receptoren gaan ‘slapen’ op het moment dat je stopt met roken. Zodra je weer een sigaret rookt, worden deze allemaal weer actief waardoor je weer verslaafd bent.

Wil jij hulp bij het stoppen met roken, maar weet je niet waar je moet beginnen? De telefonische stopadviseurs van de Stichting Stop Bewust kunnen je informeren en adviseren over de mogelijkheden voor hulp en vergoedingen.

Overweeg jij om te stoppen met roken? Maar weet je niet hoe je dit succesvol aan moet pakken? Zie jij door de bomen het bos niet meer? Wat is een goede voorbereiding? Welke vergoeding is via de zorgverzekeraar mogelijk? Welk hulpmiddel is effectief, welke stopmethode heeft de beste resultaten? En… wat past het best bij jou? Maak dan een vrijblijvende afspraak en Stichting Stop Bewust helpt je met het beantwoorden van al deze vragen.

Ik maak graag een vrijblijvende afspraak
In samenwerking met onze partner