Wondroos; snel handelen is noodzakelijk

Wondroos is een ernstige infectieziekte, waarbij snel gehandeld moet worden om ernstige complicaties te voorkomen. Hoe ontstaat wondroos en kun je het ook voorkomen?

Wat is wondroos?

Wondroos of belroos (ook wel erysipelas genoemd) is een ernstige bacteriële infectieziekte van de huid en het onderhuidse vetweefsel. De aandoening wordt ook wel aangeduid met de naam belroos. Deze infectie kan in alle huidgebieden ontstaan. Echter, het treedt het meest op aan de benen, armen en het gezicht. De infectie zorgt ervoor dat de huid rood, gezwollen en warm wordt.

Oorzaken

Wondroos wordt veroorzaakt door bacteriën, en dat zijn bijna altijd streptokokken. Soms kunnen stafylokokken de oorzaak zijn. De bacteriën dringen de huid binnen via een wondje. Dat kan zijn een: schaafwond, brandwond, chirurgische wond, puistje of een kloof tussen de tenen. Wanneer de wondroos in het gezicht is, dan kan de bacterie ook uit de oren, neus of de bijholtes afkomstig zijn. Wondroos komt veel voor bij mensen met diabetes, die vocht vasthouden in hun benen of een slechte weerstand hebben. Ook mensen met overgewicht en mensen die al eens eerder te maken hebben gehad met de aandoening, behoren tot de risicogroep.

Symptomen

Wondroos is een aandoening die zich kenmerkt door een vuurrode en opgezette huid, waarbij er een scherpe overgang is naar de normale huid. Daarnaast zijn er de volgende symptomen bij wondroospatiënten:

• De huid is erg gevoelig en pijnlijk.
  • Lymfeklieren rond het geïnfecteerde gebied kunnen opzwellen en pijnlijk worden (bij wondroos van het been in de liezen, bij wondroos van het gezicht in de hals) en de lymfebanen kunnen ontstoken zijn (lymfangitis). Dit is te herkennen aan de rode streep tussen de plaats van wondroos en de klieren.
  • Vochtophoping (oedeem) in het gebied van de infectie.
  • Vaak hoge koorts (meer dan 39° C) met koude rillingen.
  • Hoofdpijn, zich ziek voelen, en overgeven.
  • Soms ontstaan er later blaren, vooral bij ouderen aan de benen.

Wondroos bij jonge kinderen die in het gezicht zit, is vaak maar aan één kant van het gezicht. Vaak heeft het kind dan ook een oorontsteking aan diezelfde kant. De aangedane huid rond het oog of op de wang is gezwollen en heeft een roze tot paarsblauwe kleur. Het kind is er erg ziek bij.

Mogelijke complicaties

• Uitbreiding infectie
    Wanneer deze infectie niet snel behandeld wordt, kan de wondroosinfectie zich in de diepte uitbreiden. Hierbij worden dan de spieren aangetast. Tevens kunnen de bacteriën zich via het bloed verspreiden (bloedvergiftiging). Dit leidt tot de vorming van abcessen of tot gangreenvorming (afsterven van weefsels doordat de bloedtoevoer is gestopt). In sommige gevallen kan er een infectie van de hartkleppen, longontsteking of een infectie aan de gewrichten optreden.
  • Necrotiserende fasciitis
    In enkele gevallen kan wondroos tot de dood leiden. Bij necrotiserende fasciitis wordt het spier-, vet- en huidweefsel aangetast. Deze vorm wordt weleens de “vleesetende bacterie” genoemd. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen, ouderen en mensen met een stoornis in de afweer.• Toxische shock syndroom Als gevolg van het toxische shock syndroom kan er een snelle bloeddrukdaling ontstaan, waardoor organen zoals nieren, lever en longen niet meer werken zoals ze zouden moeten.
  • Lymfoedeem
    Wondroos kan de plaatselijke lymfevaatjes beschadigen, zeker wanneer wondroos vaker optreedt. Wanneer het lymfesysteem beschadigd is, ontstaat er stapeling van weefselvocht, met als gevolg lymfoedeem in het betreffende lichaamsdeel. Meestal gaat het om het onderbeen.

Welke behandeling is mogelijk?

Wondroos is over het algemeen redelijk goed te genezen, maar je moet er snel bij zijn. De volgende behandelingen zijn mogelijk:

Antibiotica
Afhankelijk van de ernst van de wondroos, leeftijd van de patiënt en of er al bestaande ziektes aanwezig zijn zal een arts besluiten iemand thuis te behandelen of in het ziekenhuis te laten opnemen. Wondroos wordt altijd behandeld met antibiotica.

Wondhygiëne
De wond, waar de bacteriën zijn binnengedrongen moet goed verzorgd en ontsmet worden. Hiervoor is het nodig om deze dagelijks te wassen een desinfecterende zeep. Bij wondroos van het been, is de bacterie meestal via een wondje tussen de tenen de huid binnengedrongen. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat de huid tussen, de tenen weer normaal wordt en heel blijft. Vaak zijn deze wondjes veroorzaakt door een schimmelinfectie en moet behandeling met een crème tegen schimmels worden gegeven. Erg belangrijk is een goede hygiëne van de voeten. De tenen en de huid tussen de tenen moeten na het douchen altijd goed worden afgedroogd.

Behandeling van het oedeem
Bij wondroos aan de benen is het been naderhand vaak wat dikker (oedeem). Dan is het advies om het been hoger te leggen. Om het oedeem tegen te gaan en herval van wondroos te voorkomen, wordt meestal aangeraden om tijdelijk een therapeutische elastische kous (TEK) te dragen. Bij herhaald terugkeren van wondroos aan het been, kan het zijn dat iemand deze kousen de rest van zijn of haar leven moet dragen. Wanneer de wondroos in het gezicht zit, dan mag iemand heel weinig praten en overgaan op vloeibaar voedsel. Het kan ook helpen om de warme plekken met natte kompressen te koelen.

Bronnen: nationaalhuidcentrum.nl, huidarts.com en huidinfo.nl

1. Anoniem 28 oktober 2017 at 20:08

Als je wondroos hebt is het dan wel verstandig om een steunkous te dragen

• John 28 oktober 2017 at 21:08

Dat kan wel, maar met speciale wondbehandeling

2. Anoniem 20 november 2017 at 14:13

Ik heb 2 keer wondroos gehad waarvan de tweede keer nogal ernstig. Het was toen te pijnlijk om een steunkous te dragen. Mijn been hield in constant hoog, op een stoel of bank. Pas toen de infectie helemaal bestreden was met antibiotica kon ik de kous weer aan en ben veel gaan lopen, dat werd aangeraden. Sindsdien draag ik de kous bijna elke dag wat geen straf is omdat het verlicht en om te voorkomen dat mijn been gaandeweg meer vocht gaat ophopen.

3. Anoniem 21 november 2017 at 16:41

Heb een klein plekje wat lijkt op wondroos, zit aan de zijkant van de elleboog. De blaasjes zijn nog dicht en droog heb wel last van huidpijn maar dan over de bovenarm tot aan de elleboog kan dat bij wondroos horen

• John 21 november 2017 at 16:59

Moeilijk om daar zo antwoord op te geven.Het zou kunnen. Ga naar de huisarts en laar ernaar kijken