Hoe merk je dat je een vleesboom hebt?
Hoe merk je dat je een vleesboom hebt

Wist je dat zo’n 40% van de vrouwen een vleesboom heeft? Maar hoe weet je dat je een vleesboom hebt? En is een vleesboom gevaarlijk of niet?

Wat is een vleesboom?

De medische term voor een vleesboom is myoom. Myomen zijn goedaardige knobbeltjes in de spierwand van de baarmoeder die vooral uit spierweefsel bestaan. Myomen kunnen aan de buitenkant van de baarmoeder zitten, in de baarmoederwand of in de baarmoederholte. Myomen kunnen zo klein als een speldenknop maar ook heel groot en zelfs meerdere kilo’s wegen. Vaak is er meer dan één vleesboom aanwezig, soms heeft een vrouw er een heleboel. De baarmoeder kan door vleesbomen sterk vergroot zijn zonder dat er klachten zijn. Aan de andere kant zijn er gevallen bekend dat een klein myoompje heel veel klachten kan veroorzaken. Een vleesboom wordt soms ook een fibroom of leiomyoom genoemd.

Soorten vleesbomen

1. Subsereuze myomen
    Deze ontwikkelen zich aan de buitenkant van de baarmoeder en groeien verder naar buiten. Ze kunnen door hun omvang een vervelende druk veroorzaken op andere organen
  2. Intramurale myomen
    Deze ontwikkelen zich binnen in de baarmoeder het gevolg is dat de baarmoeder groter voelt dan normaal. Deze soort komt het meest voor en de klachten bestaan vaak uit hevige menstruaties en pijn of druk in het bekken.
  3. Submuceuze myomen
    Dit soort komt diep in de baarmoeder voor, net onder de slijmvlieslaag van de baarmoederholte. Deze myomen komen minder vaak voor en veroorzaken klachten van hevige menstruaties.

Herken de symptomen

De symptomen zijn vaak afhankelijk van de plek, de grootte en het aantal myomen.

Plaats
De plaats is van belang als een vleesboom een ander orgaan in de weg zit. Wanneer deze bijvoorbeeld op de blaas drukt, dan kan het ervoor zorgen dat je veel moet plassen. Als het op de endeldarm drukt, kan het pijn bij geslachtsgemeenschap veroorzaken. Een grote vleesboom kan ook weer rugklachten of buikpijn veroorzaken.

Soort
Maar ook het soort vleesboom bepaalt de mate waarin verschijnselen optreden. Zo hoeven subsereuse myomen (die vlak onder het slijmvlies aan de buitenkant van de baarmoeder groeien) helemaal geen klachten te geven. Submuceuze myomen daarentegen (die onder het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder groeien) veroorzaken eerder klachten. Ze kunnen al bij een gering formaat bloedverlies veroorzaken. Intramurale myomen (die in spierwand van de baarmoeder groeien) zorgen voor hevig bloedverlies.

Een vleesboom die naar de buitenkant van de baarmoeder groeit, kan zo groeien dat het alleen nog maar met een steeltje aan de baarmoeder vastzit. Zo’n gesteelde myoom kan om de eigen as gaan draaien. Als deze dan niet vanzelf terugdraait, kan het weefsel afsterven doordat de bloedvaten worden afgekneld. Dit kan hele erge buikpijn veroorzaken en moet geopereerd worden. Maar ook andere vleesbomen kunnen pijnaanvallen veroorzaken wanneer ze zo groot zijn geworden dat ze de bloedvoorziening hinderen.

Oorzaak van een vleesboom

Het is nog niet duidelijk waarom er een vleesboom ontstaat. Wel weten we dat vleesbomen vooral groeien bij een hoge oestrogeenspiegel in het bloed. Oestrogeen is het vrouwelijke geslachtshormoon die in de eierstokken wordt aangemaakt. Veel vrouwen van boven de dertig jaar hebben één of meer vleesbomen.

Zodra de eierstokken minder oestrogeen aanmaken, vooral na de menopauze, verdwijnen ze bijna altijd vanzelf. In de meeste gevallen zijn vleesbomen goedaardig. Alleen als een vleesboom erg snel groeit, kan dit wijzen op een kwaadaardige tumor.

Moet een vleesboom worden verwijderd?

De gynaecoloog zal een vleesboom alleen verwijderen als deze klachten veroorzaakt. Na het verwijderen van een vleesboom kunnen er namelijk altijd weer nieuwe vleesbomen groeien. Echter, wanneer de beslissing is genomen om de myoom niet te verwijderen dan zal er regelmatige controle zijn om de groei van de myoom te monitoren. Het risico dat vleesbomen kwaadaardig worden is zeer klein. De kans is 1 op 10.000.

Als een vleesboom klachten geeft zoals veel bloedverlies bij de menstruatie en de gynaecoloog heeft besloten de myoom niet te verwijderen, dan worden er meestal medicijnen voorgeschreven. De verschillende medicijnen zullen het hevig bloedverlies verminderen en voorkomen dat de vleesboom verder groeit. Op het moment dat de medicijnen niet of niet voldoende werken, zal de gynaecoloog een operatie adviseren.

Een myoom die in de baarmoederholte ligt, wordt bijna altijd verwijderd. Dit is ook het geval als er een grote hoeveelheid vleesbomen in de baarmoeder voorkomt dan zullen deze ook vaak operatief verwijderd worden. De chirurgische behandeling om een vleesboom, die in de baarmoeder groeit, te verwijderen wordt een myomectomie genoemd. De vleesboom wordt verwijderd en de baarmoeder zelf blijft behouden.

Bronnen: Maxima Medisch Centrum, UMC Utrecht en Isala

1. Ik had een vleesboom zonder dat ik het wist. Op een dag kreeg ik hele erge verschrikkelijke buikpijn. Zo pijnlijk dat ik dacht dat ik dood ging.
    Ik nam een bad om de pijn proberen te verminderen en toen kwam die vleesboom eruit. Ik wist niet wat het was maar ik heb net zo lang gegoogled tot ik het gevonden had. Gelukkig was het een goedaardige.