Potseling okomende en verdwijnende blauwe plekken

Reageren
0

Ledematen worden blauw en relatief (binnen 6 uur) weer normaal. Ik ben 68 jaar en relatief complex ziektebeeld. 1 nier (na niwrkanker) met beperkte nierfunctie, hartritme stoornissen, soms hoge bloeddruk, copd. Waar wijzen de blauw wordende ledematen mogelijk op?

Gemarkeerd als spam
Geschreven door Kadijk
Gevraagd op 23 februari 2018 19 18
181 bekeken
Antwoord toevoegen
0
Privé antwoord

Bepaalde medicijnen kunnen de dikte van je bloed of de aanmaak van bloedplaatjes beïnvloeden en daarmee gevolgen hebben voor de bloedstolling en het ontstaan van blauwe plekken. Bekende voorbeelden hiervan zijn bloedverdunners. Mensen met een verhoogde kans op het vormen van bloedklontertjes (trombose) krijgen deze medicijnen vaak voorgeschreven. Veel gebruikte bloedverdunners zijn: Ascal, Plavix, Heparine en Coumarines. Aspirine heeft overigens ook een bloedverdunnend effect! Het wordt zelfs regelmatig met dit doel door artsen voorgeschreven. Slik je (bijna) dagelijks aspirine, dan kunnen er dus gemakkelijk(er) blauwe plekken ontstaan. Corticosteroïden, hormooncrèmes die veel gebruikt worden bij tal van huidziekten en huidirritaties, kunnen bij veelvuldig en langdurig gebruik eveneens leiden tot het sneller ontstaan van blauwe plekken. Andere medicijnen die als mogelijke bijwerking het ontstaan van bloedingen en blauwe plekken hebben zijn: bepaalde bloeddrukverlagers, bepaalde anti-epileptica, bepaalde NSAID’s (ontstekingsremmende pijnstillers), Lithium (vaak gebruikt bij stemmingswisselingen) en sommige antidepressiva. Slik je één van deze medicijnen en heb je last van onverklaarbare blauwe plekken, dan is het zeker zinvol om het hier met je huisarts over te hebben.

Gemarkeer als spam
Geschreven door Anoniem
Beantwoord door 23 februari 2018 21 50
Antwoord toevoegen